אתרים חשוכים בדרום הארץ

אתרי תצפית חשוכים בדרום הארץ - ערבה ונגב
פריסת האתרים על גבי מפת זיהום האור של ישראל (לחץ על שם של אתר בתמונה)

נחל נקרות
חניון נחל נקרות, מכתש רמון, כשעתיים נסיעה מתל אביב, גישה בכביש עפר איכותי
דירוג השמיים 8/10, כוכבים נראים בבהירות 6.5-6.8, גובה 500 מ' מעל פני הים

תאור:
רחבה גדולה ונוחה, ליד חניון לילה מוגדר בשמורת טבע. בעבר זה היה אתר קבוע לתצפיות של חובבי אסטרונומיה בדרום. שמיים חשוכים - שביל החלב נראה בהיר ועם פרטים. יש זיהום אור באופק הצפוני ממצפה רמון, שעושה את האתר פחות אטרקטיבי מאתרים כגון בורות לוץ או נחל ברק. לעתים קרובות יש רוח שנרגעת אחרי חצות. באיזור בד"כ אין עננות ואין לחות. בד"כ אין מבקרים (אם יש - הם לרוב מתמקמים בחניון קרוב יותר לכביש). יש קצת אבק. יש להזהר מעקרבים ולבוא עם נעליים סגורות. רצוי לא לשהות באיזור זה לבד.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 40 דרומה, עוברים את העיר מצפה רמון. ביציאה מהעיר עוברים מתחת לגשר, וממשיכים דרומה למכתש. 15 ק"מ אחרי הגשר תהיה פנייה ימינה, עם שלט "מעלה ערוד". שם פונים אל דרך עפר, נוסעים כ400 מטר, ומגיעים לחניון לילה. יש להזהר ממדרגה בכניסה לדרך עפר (רכב משפחתי עובר ללא בעיה). האתר ממקודם בשמורת טבע לכן מותר לחנות רק בתחום המסומן עם אבנים.

נחל נקרות שמיים   נחל נקרות

נחל ברק
דרומית למכתש רמון, נגבן, כשעתיים וחצי נסיעה מתל אביב, גישה בכביש עפר באיכות בינונית
דירוג השמיים 9/10, כוכבים נראים בבהירות 6.7-7.0, גובה 250 מ' מעל פני הים

תאור:
רחבה גדולה ונוחה. שמיים חשוכים, רואים את שביל החלב בהיר, מאופק לאופק. לפעמים יש רוח (פחת מנקרונחל ת), אין לחות. שמיים קצת יותר חשוכים מנחל נקרות (במיוחד באופק הדרומי). יש קצת אבק. יש להזהר מעקרבים ולבוא עם נעליים סגורות. כמו כן יש להזהר מזבובי חול. הערה: האתר לא מוגדר כחניון לילה ונמצא בשמורת טבע.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 40 דרומה, עוברים את מצפה רמון. ביציאה מהעיר עוברים מתחת לגשר, וממשיכים דרומה למכתש. בדיוק 45 ק"מ אחרי הגשר, אחרי קטע ישר מאוד של הכביש, תהיה פנייה שמאלה (עם שלט "נחל ברק") לדרך עפר. שם פונים, נוסעים כמה דקות, ולאחר עליה קצרה - משמאל תהיה רחבה גדולה ופתוחה.

נחל ברק - שמיים

פונדק 101
במתחם של פונדק 101 בכביש הערבה, כ 2:45 שעות נסיעה מתל אביב, גישה על כביש עפר באיכות טובה
דירוג השמיים 8/10, כוכבים נראים בבהירות 6.5-6.8, גובה 200 מ' מעל פני הים

תאור:
מתחם פרטי לכן יש לתאם מראש עם וויני (למשל דרך פורום אסטרונומי ב ynet , או ישירות מול פונדק 101). זה אתר קבוע לתצפיות של אגודה הישראלית לאסטרונומיה. ניתן להתמקם ברחבה פתוחה, או בתוך אמפיטאטרון קטן בחלקו הצפוני של המתחם. במקם יש חנות, וניתן לשכור חדר בצימר בתאום מראש. השמיים חשוכים, רואים את שביל החלב היטב ועם פרטים  (דומה לנחל נקרות, אך פחות חשוך מאתרים כגון נחל ברק או בורות לוץ). באיזור יש להזהר מזבוב חול שיכול להיות נגוע בשושנת יריחו.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש הערבה (90) דרומה, עוברים את פארן, וכ-8 ק"מ לפני צומת מנוחה (בין כביש 90 ל 13) - פונים ימינה לפונדק 101. עוקפים את איזור הפונדק מימינה, וממשיכים קצת עם דרך עפר פנימה, עד שמגיעים לאמפיטאטרון.

פונדק 101 שמיים פונדק 101

בורות לוץ
נגב - חניון לילה מוסדר, כשעתיים ורבע נסיעה מת"א, גישה על כביש עפר באיכות גרוע (עביר למשפחתי)
דירוג השמיים 10/10, כוכבים נראים בבהירות 6.9-7.1, גובה 1000 מ' מעל פני הים

תאור:
חניון לילה עם כמה מבנים וקירות, ורחבה ליד. השמיים חשוכים ביותר - רואים את שביל החלב בהיר, מאופק לאופק (המקום יותר חשוך מאתרים כגון נחל ברק או פונדק 101). עיקר מקורות זיהום אור מרוחקים מוסתרים ע"י גבהות. הבמנים מאפשרים הגנה מהרוח במידת הצורך, ונותנים צל לצורך הקמת אוהל. במקום יש שירותים ומים. האתר נמצא בחניון פעיל, לכן בימי שישי יש סיכוי מסויים למבקרים שעלולים להפריע עם פנסים ואש במהלך הלילה (במקרה זה כדאי להתמקם רחוק מהמבנים). בימי חמישי בערב האתר בד"כ ריק. בד"כ אין רוח (ואם יש אז פחות מאתרים אאחרים), אך יש סבירות גבוהה ללחות, במיוחד בחורף. לכן רצוי לבדוק תחזית מראש ולוודא כי הלחות אינה עולה על 70%. למשל בקישור המצורף - ראה גרף "relative humidity".

הוראות הגעה:
נוסעים דרומה מבאר שבע בכביש 40. בצומת הרוחות (ליד בה"ד 1) פונים ימינה לכביש 171, ונוסעים ישר כ-30 ק"מ . כאשר מימין יהיה שלט יהיה שלט "בורוץ לוץ" - פונים ימינה לדרך עפר, נוסעים 140 מטר , במזלג ממשיכים ימינה, נוסעים עוד ק"מ אחד ומגיעים לחניון (ניתן לעקוף את החניות ולהמשיך קצת מעבר, לרחבה). הכביש הוא באיכות די גרועה אך נגיש לרכב משפחתי.

שמיים בבורות לוץ חניון לילה בורות לוץ

נחל ילק

נגב, מכתש רמון, כשעתיים נסיעה מתל אביב, גישה בכביש עפר באיכות בינונית
דירוג השמיים 8.5/10, כוכבים נראים בבהירות 6.6-6.9, גובה 500 מ' מעל פני הים

תאור:
שמיים חשוכים - שביל החלב נראה בהיר ועם פרטים. יש קצת זיהום אור באופק הצפוני ממצפה רמון, יש גם זיהום אור נקודתי בדרום משדמה. התאר מוסתר מסביב ע"י גבהות בצורה לא רעה. לעתים קרובות יש רוח שנרגעת אחרי חצות. באיזור בד"כ אין עננות ואין לחות. בד"כ אין מבקרים. יש קצת אבק. יש להזהר מעקרבים ולבוא עם נעליים סגורות. רצוי לא לשהות באיזור זה לבד.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 40 דרומה, עוברים את העיר מצפה רמון. ביציאה מהעיר עוברים מתחת לגשר, וממשיכים דרומה למכתש. 20 ק"מ אחרי הגשר תהיה פנייה שמלאה, עם שלט "נחל ילק". שם פונים אל דרך עפר, נוסעים כ 1.5 ק"מ ואפשר לחנות בצידי הדרך (יש הרבה מקום).

נחל ילק - שמיים   רחבה בנחל ילק

ישוב עזוז
נגב - ליד ניצנה, כשעתיים נסיעה מת"א, גישה על כביש סלול
דירוג השמיים 9/10, כוכבים נראים בבהירות 6.6-6.9, גובה 300 מ' מעל פני הים

תאור:
יישוב קטן ליד גבול מצרים. השמיים חשוכים מאוד (קצת יותר חשוך בנחל נקרות), שביל החלב נראה בהיר ועם פרטים. יש קצת זיהום אור באופק הצפוני מניצנה. ניתן להתמקם סמוך ליישוב, או מאחורי הבתים. יש ליד היישוב מבנה קטן ובו מצפה כוכבים לא פעיל (עם טלסקופ) - ניתן להתמקם לידו. לפעמים במבנה שוהים חיילים. בד"כ אין בעיה של רוח או יתושים, יש סבירות מסוימת ללחות.

הוראות הגעה:
נוסעים בכביש 40 דרומה לב"ש, בצומת תללים ממשיכים ישר בכביש 211. נוסעים כל הזמן ישר עד שמגיעים לניצנה, שם בצומת ניצנה פונים שמאלה ונוסעים כ-12 ק"מ עד שמגיעים ליישוב עזוז.

שמיים ביישוב עזוז יישוב עזוז בנגב

פארק תמנע
פארק לאומי בערבה, כ 30 ק"מ מאילת, גישה על כביש סלול
דירוג השמיים 7/10, כוכבים נראים בבהירות 6.3-6.6, גובה 200 מ' מעל פני הים

תאור:
פארק תמנע הינו אתר חשוך יחסית בקרבת אילת. רואים בו את שביל החלב יפה, אומנם לא בהיר כמו באתרים אחרים כגון נחלק נקרות או בורות לוץ (עקב זיהום אור די כבר מהאילת בדרום).

הוראות הגעה:
נוסעים בכביש הערבה (90) צפונה מאילת, עוברים את צומת תמנע, ואחרי 2.6 ק"מ פונים שמאלה לכיוון הפארק, ונוסעים עוד כ 3 ק"מ. במידה ופארק סגור (בלילה) ניתן להתמקם לאורך הכביש.

שמיים בפארק תמנע שביל החלב בפרק תמנע

מישור הסעיפים
ערבה - כ 20 ק"מ מאילת, דרך פטרולים ישנה
דירוג השמיים 7/10, כוכבים נראים בבהירות 6.4-6.7, גובה 300 מ' מעל פני הים

תאור:
האתר הינו שמורת טבע עם גישה מסודרת אל תוך השטח.  יש קצת זיהום אור בדרום. שביל החלב נראה בהיר ועם פרטים.  אין עננות או לחות. יש קצת אבק ורוחות (עד אמצע הלילה). יתכן ויהיו באיזור פטרולים צבאיים, לכן מומלץ להודיע לצה"ל מראש על המצאותכם באיזור.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 12 צפונה מאילת, כעבור 20 ק"מ יהיה שלט "מישור סעיפים / דרך הפטרולים הישנה"

שמיים במישור הסעיפים מישור הסעיפים

מצפה כוכבים וייז
מצפה כוכבים ליד מצפה רמון, כשעתיים נסיעה מת"א, גישה על כביש סלול
דירוג השמיים 7/10, כוכבים נראים בבהירות 6.4-6.7, גובה 850 מ' מעל פני הים

תאור:
בשטח פרטי של מצפה כוכבים וויז (שייך לאוניבריטת תל אביב). יש לתאם מראש אם מעוניים לכנס אל מעבר לגדר. שמיים חשוכים (רואים את שביל החלב יפה), אך עקב קרבה למקורות זיהום אור - פחות חשוכים מאתרים כגון נחל נקרות. בלילה יש רעש של כיפת המצפה שעלול להטריד. אתר המצפה: www.weise-obs.tau.ac.il

הוראות הגעה:
נוסעים דרומה בכביש 40, מגיעים לעיר מצפה רמון. בכיכר הגדולה בכניסה לעיר פונים ימינה, ונוסעים כל הזמן ישר עד שמגיעים למצפה הכוכבים. הערה: יש להנמיך אורות בקרבת המקום.