אתרים חשוכים בדרום הארץ

אתרי תצפית חשוכים בדרום הארץ - ערבה ונגב
פריסת האתרים על גבי מפת זיהום האור של ישראל (לחץ על שם של אתר בתמונה)

נחל נקרות
חניון נחל נקרות, מכתש רמון, כשעתיים נסיעה מתל אביב, נגיש לכל רכב
בהירות הנראית 6.6m (כ 4800 כוכבים), גובה 500 מ' מעל פני הים

תאור:
רחבה גדולה ונוחה ליד חניון לילה נחל נקרות מערב. ללא תשלום. בעבר זה היה אתר קבוע לתצפיות של חובבי אסטרונומיה בדרום. שמיים חשוכים - שביל החלב נראה בהיר ועם פרטים. יש זיהום אור מסויים באופק הצפוני ממצפה רמון. לעתים קרובות יש רוח שנרגעת אחרי חצות. באיזור בד"כ אין עננות ואין לחות. בד"כ אין הרבה מבקרים (אם יש - הם לרוב מתמקמים בחניון קרוב יותר לכביש בחניון נחל נקרות מזרח).

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 40 דרומה, עוברים את העיר מצפה רמון. ביציאה מהעיר עוברים מתחת לגשר, וממשיכים דרומה למכתש. 15 ק"מ אחרי הגשר תהיה פנייה ימינה, עם שלט "מעלה ערוד". שם פונים אל דרך עפר, נוסעים כ400 מטר, ומגיעים לחניון לילה. יש להזהר ממדרגה בכניסה לדרך עפר (רכב משפחתי עובר ללא בעיה). האתר ממקודם בשמורת טבע לכן מותר לחנות רק בתחום המסומן עם אבנים.

נחל נקרות שמיים   חניון לילה נחל נקרות בנגב

חניון לילה גבס
חניונן לילה באיזור פארן, כשעתיים וחצי נסיעה מתל אביב
בהירות הנראית 6.5m (כ 4300 כוכבים), גובה כ 500 מ' מעל פני הים

תאור:
חניוני לילה "הגבס פנימי" בקרבת כביש 40 (בקרבת מחצבה). איזור חשוך יחסית במכתש (דומה לנחלק נקרות) - שביל החלב נראה עם פרטים. יש זיהום אור מסויים ממצפה רמון.

הוראות הגעה:
כביש 40 חוצה את מכתש רמון. רואים מצד שמאל יציאה לדרך עפר עם שילוט לעבר חאן בארות (לא פונים שם) - תהיה פניה ימינה לאחר ק"מ וקצת והחניון נמצא כחצי ק"מ מהכביש

חניון לילה הגבס בנגב   חניון הגבס שמיים

פונדק 101
במתחם של פונדק 101 בכביש הערבה, כ 2:45 שעות נסיעה מתל אביב, גישה על כביש עפר באיכות טובה
בהירות הנראית 6.7m (כ 5400 כוכבים), גובה 200 מ' מעל פני הים

תאור:
מתחם פרטי לכן יש לתאם מראש (פונדק 101). זה אתר משמש גם לתצפיות של אגודה הישראלית לאסטרונומיה. ניתן להתמקם ברחבה פתוחה, או בתוך אמפיטאטרון קטן בחלקו הצפוני של המתחם. במקם יש חנות, וניתן לשכור חדר בצימר בתאום מראש. השמיים חשוכים, רואים את שביל החלב היטב ועם פרטים (דומה לנחל נקרות). באיזור יש להזהר מזבוב חול שיכול להיות נגוע בשושנת יריחו.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש הערבה (90) דרומה, עוברים את פארן, וכ-8 ק"מ לפני צומת מנוחה (בין כביש 90 ל 13) - פונים ימינה לפונדק 101. עוקפים את איזור הפונדק מימינה, וממשיכים קצת עם דרך עפר פנימה, עד שמגיעים לאמפיטאטרון.

פונדק 101 שמיים  פונדק 101

חניון נחל גוונים
חניון לילה במכתש רמון, כשעתיים וחצי נסיעה מתל אביב. נגיש לכל רכב
בהירות הנראית 6.7m (כ 5300 כוכבים), גובה כ 450 מ' מעל פני הים

תאור:
חניון לילה באיזור חשוך בנגב במכתש רמון (חניון רחב ונוח, מוגן יחסית מרוחות, ללא חשמל או מים) - שביל החלב נראה בהיר ועם פרטים. יש זיהום אור מסויים ממצפה רמון.

ממשיכים ממצפה רמון דרומה, פניה לשביל בצבע ירוק, 3 ק"מ עד שמגיעים לחניון

חניון לילה נחל גוונים בנגב  חניון גוונים שמיים

חניון לילה הר ארדון

חניון לילה במכתש רמון, כשעתיים וחצי נסיעה מת"א. גישה נוחה לרכב 4 על 4 או גיפון (או "מאזדה מליסינג")
בהירות הנראית 6.8m (כ 6000 כוכבים), גובה כ 560 מ' מעל פני הים

תאור:
חניון לילה ליד קצה מכתש רמון (ללא מים וחשמל) - יש להשים לב ולא להתבלבל עם חניון יום ארדון. המקום חשוך (יותר מנחל נקרות) - שביל החלב נראה בהיר ועם פרטים. באיזור ייתכנו רוחות. קיים זיהום אור מסויים מכיוון מצפה רמון ומתקן ליד. בחניון לעתים יש מטיילים (ג'יפים)

הוראות הגעה:
(הערה: גישה על 4 על 4 או גיפון) כביש 40 חוצה את מכתש רמון. במרכז המכתש ישנה דרך עפר טובה מאוד היוצאת מזרחה מהכביש עם שילוט ברור לעבר חאן בארות. משם ממשיכים על השביל מחניון בארות 4.5 ק"מ, פונים ימינה על השביל המסומן (הפניה על הצד הצפון מערבי של גבעה 489) וממשיכים 3 ק"מ מזרחה.

חניון לילה הר ארדון בנגב  חניון ארדון שמיים

חאן בארות
חניון לילה בתשלום במכתש רמון, כשעתיים וחצי נסיעה מתל אביב. נגיש לכל רכב
בהירות הנראית 6.5m (כ 4200 כוכבים), גובה כ 400 מ' מעל פני הים

תאור:
חניון לילה בתשלום באיזור די חשוך בנגב (שביל החלב נראה עם פרטים) עם אפשרויות לינה שונות (באוהל גדול, משפחתי, חדרי צוות). רצוי לתאם מראש מול המקום לגבי אפשרויות לינה וצפייה. באתר יש איסור להפעיל גנרטורים, מוסיקה, תאורה (אומנם צפוייה להיות הפרעה מתאורת המקום וזיהום אור מסויים ממצפה רמון במערב). כמו כן המקום מהווה נקודת יציאה לטיולים מעניינים באיזור המכתש. ניתן להמשיך משם לחניון חשוך יותר (הר ארדון) במידה ורכב מאפשר.

הוראות הגעה:
כביש 40 חוצה את מכתש רמון. במרכז המכתש ישנה דרך עפר טובה מאוד היוצאת מזרחה מהכביש עם שילוט ברור לעבר חאן בארות. או לכתוב בוויז "חאן בארות".

מתחם לינה בנגב חן בארות  חאן בארות שמיים

באר אשלים
חניונים ואתר קמפינג באיזור פארן, כשעתיים וחצי נסיעה מתל אביב. נגיש לכל רכב.
בהירות הנראית 6.7m (כ 5400 כוכבים), גובה כ 500 מ' מעל פני הים

תאור:
חניוני לילה בקרבת כביש 40 באיזור חשוך יחסית. חניון נחל פארן וחניון באר אשלים. בבאר אשלים יש סהרונים בהם ניתן למקם אוהל עם הגנה מפני רוחות. ללא תשלום.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 40 דרומה, עוברים את מצפה רמון. ביציאה מהעיר עוברים מתחת לגשר, וממשיכים דרומה למכתש. אחרי כ 50 ק"מ לאחר הגשר תהיה כניסה לאתר מצד שמאל (לאחר עיקול שמאלה)

חניון באר אשלים בנגב  באר אשלים שמיים

חוות שבטה
חדרי אירוח ליד חורבת שבטה, כשעה וחצי+ נסיעה מתל אביב. נגיש לכל רכב.
בהירות הנראית 6.3m (כ 3400 כוכבים), גובה כ 350 מ' מעל פני הים

תאור:
בחדרי אירוח - יש לברר מראש מול האתר לגבי אפשרויות לינה. האתר באיזור חשוך יחסית (אומנם לא כמו בעומק הנגב. רואים את שביל החלב אך ללא פרטים רבים). הערה - הלינה באתר עתיקות שליש החווה אסורה.

הוראות הגעה:
מצומת טללים נוסעים מערבה לכיוון ניצנה (כביש 211) ולאחר כ-19 ק"מ, בצומת שבטה, פונים דרומה ונוסעים כ-9 ק"מ עד האתר. לבאים מכביש 40 (באר שבע-שיזפון) יש להמשיך מצומת טללים על כביש 211 כ- 30 ק"מ מערבה. בצומת, ליד תחנת הדלק, נוסעים כ- 10 ק"מ דרומה. אפשר למצוא בוייז "גן לאומה שיבטה"

חוות שבטה  שבטה שמיים

ישוב עזוז
נגב - ליד ניצנה, כשעתיים נסיעה מת"א, גישה על כביש סלול
בהירות הנראית 6.5m (כ 4500 כוכבים), גובה 300 מ' מעל פני הים

תאור:
יישוב קטן ליד גבול מצרים. השמיים חשוכים מאוד (קצת יותר חשוך בנחל נקרות), שביל החלב נראה בהיר ועם פרטים. יש קצת זיהום אור באופק הצפוני מניצנה. ניתן להתמקם סמוך ליישוב, או מאחורי הבתים. יש ליד היישוב מבנה קטן ובו מצפה כוכבים לא פעיל (עם טלסקופ) - ניתן להתמקם לידו. לפעמים במבנה שוהים חיילים. בד"כ אין בעיה של רוח או יתושים, יש סבירות מסוימת ללחות.

הוראות הגעה:
נוסעים בכביש 40 דרומה לב"ש, בצומת תללים ממשיכים ישר בכביש 211. נוסעים כל הזמן ישר עד שמגיעים לניצנה, שם בצומת ניצנה פונים שמאלה ונוסעים כ-12 ק"מ עד שמגיעים ליישוב עזוז.

שמיים ביישוב עזוז  יישוב עזוז בנגב

פארק תמנע
פארק לאומי בערבה, כ 30 ק"מ מאילת, גישה על כביש סלול
בהירות הנראית 6.4m (כ 3800 כוכבים), גובה 200 מ' מעל פני הים

תאור:
פארק תמנע הינו אתר חשוך יחסית בקרבת אילת. רואים בו את שביל החלב יפה, אומנם לא בהיר כמו בעומק הנגב (עקב זיהום אור מהאילת בדרום).

הוראות הגעה:
נוסעים בכביש הערבה (90) צפונה מאילת, עוברים את צומת תמנע, ואחרי 2.6 ק"מ פונים שמאלה לכיוון הפארק, ונוסעים עוד כ 3 ק"מ. במידה ופארק סגור (בלילה) ניתן להתמקם ברחבות לאורך הכביש.

שמיים בפארק תמנע  שביל החלב בפרק תמנע

מישור הסעיפים
ערבה - כ 20 ק"מ מאילת, דרך פטרולים ישנה
בהירות הנראית 6.5m (כ 4300 כוכבים), גובה 300 מ' מעל פני הים

תאור:
האתר הינו שמורת טבע עם גישה מסודרת אל תוך השטח.  יש קצת זיהום אור בדרום. שביל החלב נראה בהיר ועם פרטים.  אין עננות או לחות. יש קצת אבק ורוחות (עד אמצע הלילה). יתכן ויהיו באיזור פטרולים צבאיים, לכן מומלץ להודיע לצה"ל מראש על המצאותכם באיזור.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 12 צפונה מאילת, כעבור 20 ק"מ יהיה שלט "מישור סעיפים / דרך הפטרולים הישנה"