אתרים חשוכים בצפון הארץ

מפת אתרים חשוכים בצפון הארץ
פריסת האתרים על גבי מפת זיהום האור של ישראל (לחץ על שם של אתר בתמונה)

שבשבות רוח ברמת הגולן
אתר ליד שבשבות רוח על הר בני רסן ברמת הגולן, שעה וחצי נסיעה צפונה מחיפה, גישה בדרך עפר
בהירות הנראית 6.2m (כ 3000 כוכבים), גובה 1000 מ' מעל פני הים

תאור:
האתר חשוך עם שביל החלב שנראה יפה, עם המון פרטים (אומנם אינו בהיר כמו בנגב). יש סבירות לעננות או לחות. הגישה לאתר הינה בדרך עפר די משובשת. בנוסף יש באיזור רעש מטריד של שבשבות רוח. במקום יש כמה מבנים ישנים שיכולים לשמש כמכסה מהרוח

הוראות הגעה:
נוסעים צפונה בכביש 98, כ 7.2 ק"מ צפונית מצומת בשן פונים ימינה לכביש עפר ועולים 1 ק"מ לגבעה.

שמיים ברמת הגולן הר בני רסן   אתר התצפית ליד שבשבות רוח בגולן

הר שיפון ברמת הגולן
רמת הגולן, שעה וחצי נסיעה מחיפה
בהירות הנראית 6.1m (כ 2700 כוכבים), גובה 1000 מ' מעל פני הים

תאור:
אתר חשוך ברמת הגולן עם שביל החלב שנראה יפה, עם המון פרטים (אומנם אינו בהיר כמו בנגב).

שמיים בהר שיפון, רמת הגולן

פארק וולקאני ברמת הגולן
רמת הגולן, שעה וחצי נסיעה מחיפה
בהירות הנראית 6.1m (כ 2700 כוכבים)

תאור:
אתר שמציע פעילות אסטרונומית מודרכת. נדרש תאום מראש. אתר גבוה עם שמיים חשוכים.
טלפון לייצירת קשר : 050-4242227

יערות חוף כרמל (כרם מהר"ל)
יער כ-20 דק נסיעה דרומה מחיפה, 40 דקות מתל אביב, גישה בכביש עפר איכותי
בהירות הנראית 5.7m (כ 1700 כוכבים), גובה 150 מ' מעל פני הים

תאור:
אתר הכי חשוך בקרבת חיפה שממוקם ברחבה קטנה ביער חוף כרמל. רואים את שביל החלב, אומנם די חיוור. יש זיהום אור באופק. בקיץ סבירות גבוהה ללחות שמגיעה בד"כ באמצע הלילה. אין רוח. האתר קטן יחסית ולרוב אין באיזור מטיילים (אבל מומלץ בחום בכל זאת להשאיר מעבר למכוניות). במרחק כמה מאות מטרים יש חניון מסודר שמתאים לקבוצות גדולות יותר. גישה דרך 1.4 ק"מ של כביש עפר באיכות מעולה.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 4 מחיפה. כ-15 ק"מ דרומית לחיפה פונים מזרחה לכוון יישוב כרם מהר"ל (יש שלט). אחרי נסיעה של 2 ק"מ פונים שמאלה לכביש עפר (יהיה שלט קטן "שבילי רון") .נוסעים כמה מאות מטרים, במזלג צריך להמשיך שמאלה, וליד שלט על עמוד קטן פונים ימינה סה"כ 1.45 ק"מ מהפנייה לכביש עפר), אפשר להתמקם באיזור זה, או מיד לאחר מעבר בקר. לקבוצות גדולות עדיף להמשיך על הדרך העפר הראשית עד שמגיעים לחניון.

שמיים בכרם מהר"ל   כרם מהרל - אתר תצפית

חניון הרקפות בכרמל
חניון ביערות הכרמל, 5 דקות מאוניברסיטת חיפה, גישה בדרך עפר
בהירות הנראית 5.4m (כ 1200 כוכבים), גובה 500 מ' מעל פני הים

תאור:
חניון בכרמל - רחבה נוחה, גדולה ופתוחה. שביל החלב נראה בקושי, ללא פרטים. יש זיהום אור כבד בכיוון הצפון. גישה דרך כביש עפר באיכות טובה. סבירות גבוהה ללחות או עננים שיורדים על ההר.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 672 מכוון האוניברסיטה לעספיה (בדרך עוברים מגדל תקשורת מצד שמאל). בערך אחרי 3 ק"מ מאוניברסיטה משמאלה יהיה שלט קטן "חניון הרקפות" – שם פונים שמאלה לכביש עפר ונוסעים כ-200 מ'.

שמיים בחניון הרקפות ליד אוניברסיטת חיפה

חניון האגם בכרמל
חניון ביערות הכרמל, 10 דק' נסיעה מאוניברסיטת חיפה, גישה בכביש סלול
בהירות הנראית 5.5m (כ 1400 כוכבים), גובה 200 מ' מעל פני הים

תאור:
חניון פתוח בפארק כרמל. שמיים די חשוכים, ניתן לראות את שביל החלב, אומנם חיוור וללא פרטים. האתר מעט חשוך יותר מאשר חניון הרקפות. יש סבירות גבוהה ללחות או עננות. מדובר בחניון פעיל לכן יש סבירות שיהיו בו קבוצות של מטיילים.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 721 מחיפה לכוון בית אורן. אחרי שרואים את הפנייה לבית אורן יש להמשיך עוד כ-1.7 ק"מ ואז פונים שמאלה לחניון האגם.

שמיים בחניון האגם, יערות הכרמל   חניון האגם ביערות הכרמל

איזור ישוב היוגב
יישוב בעמק יזרעאל, 20 דק' נסיעה מחיפה
בהירות הנראית 5.6m (כ 1600 כוכבים), גובה 80 מ' מעל פני הים

תאור:
שמיים די חשוכים ,ניתן לראות את שביל החלב (חיוור יחסית, עם קצת פרטים). יש סבירות גבוהה ללחות. האופק די מואר. בחורף יכול להיות מאוד קר. ניתן להתמקם בשדות סמוך ליישוב או ביישוב עצמו אם יש אפשרות כניסה

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 66 מצומת מגידו (צומת עם כביש 65) לכוון חיפה. אחרי כ-6 ק"מ תהיה פנייה ימינה ליישוב היוגב.