אתרים חשוכים במרכז הארץ

מפת אתרים חשוכים במרכז הארץ
פריסת האתרים על גבי מפת זיהום האור של ישראל (לחץ על שם של אתר בתמונה)

מערות חזן
חניון ליד יער, דרומית לקריית גת, שעה נסיעה מתל אביב, גישה בכביש סלול
בהירות הנראית 5.9m (כ 2200 כוכבים), גובה 400 מ' מעל פני הים

תאור:
חניון גדול ונוח מאוד. שמיים חשוכים יחסית, אך לא מתקרבים למה שרואים בנגב. רואים את שביל החלב עם קצת פרטים, אך חיוור יחסית. יש סבירות גבוהה ללחות. רצוי לא לשהות באיזור זה לבד.

הוראות הגעה:
נוסעים בכביש 6  דרומה עד למחלף קריית גת, בו פונים שמאלה לכביש 35. כשמגיעים לצומת עם כביש 3415 -  פונים ימינה. עוברים את יישוב לכיש, נוסעים עוד 10 ק"מ. קצת לפני יישוב אמציה יש צומת מאורות, בה פונים ימינה לכיוון מערות חזן. נוסעים כ-3 ק"מ עד שמגיעים לחניון משמאל לדרך (בדיוק לפני כניסה ליער).

מערות חזן שמיים   מערות חזן

פארק הבריטניה הצפוני
אתר מגרש המשחקים, איזור בית שמש, 45 דק' נסיעה מתל אביב, גישה בכביש סלול
בהירות הנראית 5.7m (כ 1800 כוכבים), גובה 300 מ' מעל פני הים

תאור:
רחבת משחקים גדולה ונוחה בפארק בריטניה, שהוא בין האתרים החשוכים באיזור המרכז. שביל החלב נראה היטב בקיץ, אך ללא פרטים רבים וחיוור יחסית. יש סבירות גבוהה ללחות, במיוחד לקראת חצות. באופק הצפוני יש זיהום אור מבית שמש. רצוי לא לשהות באיזור זה לבד. באתר זה בד"כ אין מבקרים ומטיילים בלילה.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 38 דרומה מבית שמש, כשעוברים את יישוב זכריה – פונים ימינה לכביש 383. נוסעים 1.5 ק"מ ופונים שמאלה לתוך הפארק. נוסעים 1.9 ק"מ, ופונים שמאלה בצומת. נוסעים עוד 600 מ', ופונים עוד פעם שמאלה. לאחר 200 מטר תהיה משמאל רחבת עפר גדולה בה ניתן להתמקם. כל הנסיעה היא על כבישים סלולים.

פאר בריטניה שמיים   פאר בריטניה

מערות לוזית
חניון מערות לוזית, איזור בית שמש, 50 דק' נסיעה מתל אביב, גישה בכביש עפר באיכות טובה יחסית
בהירות הנראית 5.8m (כ 1900 כוכבים), גובה 350 מ' מעל פני הים

תאור:
איזור דרומי של פארק בריטניה, חניון קטן ונוח עבור קבוצה קטנה. אחד האתרים החשוכים במרכז - קצת יותר חשוך מפארק בריטניה הצפוני (אתר מגרש המשחקים). שביל החלב נראה היטב, אך ללא פרטים רבים וחיוור יחסית. יש סבירות ללחות, במיוחד לקראת חצות. רצוי לא לשהות באיזור זה לבד. באתר יש 2 חניונים - קטן וגדול. הקטן יותר נוח, סגור מאורות, ובעל קרקע ישרה. אך הוא פחות מתאים לקבוצה גדולה. הגדול - בעל קרקע משופעת ופתוח לאורות של יישוב סמוך.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 38 דרומה מבית שמש. מספר ק"מ אחרי יישוב זכריה – פונים ימינה לכביש 353. כשמגיעים ליישוב עגור - פונים שמאלה (ממשיכים עם הכביש). לאחר מספר קילומטרים תהיה צומת ליד יישוב לוזית - בצומת לוקחים שמאלה לכיוון מערות לוזית. נוסעים עד שמגיעים לרחבה. מיד לפני הרחבה פונים שמאלה לחניון הקטן.

בית ניר - שמיים

שדות בית ניר
רחבה בשדות ליד בית ניר, איזור בית שמש, 50 דק' נסיעה מתל אביב, גישה בכביש עפר באיכות נמוכה
בהירות הנראית 5.8m (כ 1800 כוכבים), גובה 350 מ' מעל פני הים

תאור:
רחבה בשדות בקרבת יישוב בית ניר. פתוח לגמרי מכל הכיוונים, ומרוחק בצורה שווה ממקורות התאורה באיזור. שמיים חשוכים יחסית - שביל החלב נראה היטב, אך ללא פרטים רבים וחיוור. לחות בינונית עד נמוכה. הגישה היא בדרך עפר באיכות בינונית. בחורף ואביב יש צימחייה רבה (ששורטת את תחתית הרכב). רצוי לא לשהות באיזור זה לבד.

הוראות הגעה:
נוסעים בכביש 40 דרומה מקריית מלאכי. לאחר שעוברים פנייה לסגולה וניר בנים - תהיה פנייה שמאלה לכביש 353. שם פונים, נוסעים ישר, חוצים את כביש 6, עוברים את יישוב גלאון, וכ-2 ק"מ אחרי היישוב תהיה מימין דרך עפר. יורדים עליה, ונוסעים 1 ק"מ עד שמגיעים לרחבה גדולה. הערה: ניתן לגשת לרחבה גם מצד שני של הדרך, שהיא יותר איכותית. אך במקרה זה יש להשים לב למדרגה גדולה ביציאה לכביש הראשי, שלא בהכרח עבירה לכל רכב משפחתי.

בית ניר - שדות

מדבר יהודה
חניון בשטח צבאי (נדרש לקבל אישור), כחצי שעה מירושליים, שעה וחצי מתל אביב, גישה בכביש סלול
בהירות הנראית 5.9m (כ 2300 כוכבים), גובה 50 מ' מעל פני הים

תאור:
אתר במדבר יהודה בקרבת ירושליים. מדובר בשטח צבאי סגור ונדרש לקבל אישורים מראש לפני ההגעה (נכון להיום מטופל ע"י מיכאל פימה). הרחבה גדולה מאוד ועם גישה נוחה. האיזור חשוך (יחסית למרכז), אך משמעותית מואר יותר מנגב או אפילו רמת הגולן. רואים את שביל החלב היטב, עם קצת פרטים, אך חיוור. יש זיהום אור כבד באופק צפון-מערבי מירושליים. הלחות באיזור נמוכה מאוד. לפעמים יש רוח. לעתים באיזור עוברים גמלים או בדואים, ויש קצת סירחון מביוב בקרבת המקום.

הוראות הגעה:
נוסעים על כביש 90 מזרחית מירושליים. כ 5 ק"מ לאחר מצפה יריחו פונים ימינה, ונוסעים כל הזמן ישר (כ 15 ק"מ) עד שמגיעים לרחבה. יש להזהר מבורות בכביש.

מדבר יהודה - שמיים   מדבר יהודה - חניון

יער חולדה
יער בקרבת רחובות, 35 דקות נסיעה מתל אביב. גישה בכביש סלול
בהירות הנראית 5.3m (כ 1100 כוכבים), גובה 150 מ' מעל פני הים

תאור:
בתוך יער חולדה. שמיים יחסית חשוכים, אך פחות טובים מאתרים אחרים כגון פארק בריטניה או מערות חזן. רואים קצת את שביל החלב, ללא  הרבה פרטים. יש סבירות למבקרים בלילה.

הוראות הגעה:
נוסעים מכיוון רחובות על כביש 411, עוברים את יישוב חולדה. כ 2 ק"מ לאחר היישוב יהיה שלט קטן בפנייה שמאלה ליער חולדה. ניתן להתמקם סמוך לשדות, או ברחבה בהמשך (ראה קישור למפות google המצורף).

יער חולדה - שמיים   יער חולדה

חוף פלמחים
חוף ליד ראשון לציון. גישה בכביש סלול
בהירות הנראית 5.0m (כ 800 כוכבים), גובה 0 מ' מעל פני הים

תאור:
חוף פלמחים נמצא באיזור חשוך יחסית בגוש דן, וניתן למצוא בקרבתו מספק רחבות גדולות לביצוע התצפית (במידה וחניון החוף פתוח - ניתן להתמקם גם בו). החסרון הוא סבירות להמצאות אנשים אחרים באיזור בלילה. כמו כן השמיים בחוף פחות חשוכים מיערות במרכז (חולדה, הר הטייסים, פארק בריטניה) וברוב העונות לא ניתן יהיה לראות את שביל החלב.

הוראות הגעה:
נוסעים מצומת עין הקורא לכיוון פלמחים בכביש 4311 עד סוף הכביש.

חוף פלמחים - שמיים   חוף פלמחים

מצפה כוכבים גבעתיים
מצפה של אגודה הישראלית לאסטרונומיה
בהירות הנראית 4.1m (כ 300 כוכבים)

תאור:
מצפה כוכבים בפארק בגבעתיים, שייך לאגודה הישראלית לאסטרונומיה. ניתן לצפות בעיקר בכוכבי לכת, מאחר ושמיים מאוד מוארים. באתר מתקיימות תצפיות מאורגנות לקהל רחב - www.astronomy.org.il